Het jaarthema van Soroptimistclub De Bilt-Bilthoven is ‘inspirerende vrouwen’. Dat thema is gekozen door de clubvoorzitter van 2024, Janneke Blokland. “In mijn rol als voorzitter richt ik me vooral op de leden. Met dit jaarthema wil ik hen graag positief in het daglicht zetten, want we zijn allemaal inspirerend op onze eigen manier. Niet alleen Michelle Obama of de burgemeester van Utrecht kunnen inspirerende vrouwen zijn, wijzelf ook.
Kwaliteiten en kennis van eigen leden
Dat uit zich op vele manieren. Janneke: “Bij mijn aantreden in januari gaf ik een presentatie met over ieder lid twee à drie kernwoorden die voor mij hun kracht schetsen. Het was mooi om te zien dat anderen de kwaliteiten herkenden, terwijl ze zich dat tot dat moment lang niet allemaal hadden gerealiseerd. Op die manier benoemen we even hardop hoe iedereen elkaar kan inspireren.”
Janneke vindt het dan ook belangrijk dat de activiteiten die de club onderneemt, uitgaan van de kennis en het enthousiasme van eigen leden. “Zo liepen we met elkaar de wandeling ‘Vrouwen van Utrecht’. Ons oudste lid van 86 jaar woont in de binnenstad van Utrecht. Ze heeft veel interesse in historische figuren en heeft ons begeleid op basis van een wandelboekje over deze vrouwen. We leerden over hun uiteenlopende rollen in de geschiedenis.” Glimlachend: “En natuurlijk: de dag was niet alleen leerzaam, vooral ook heel gezellig.”
Aandacht voor elkaar
De overtuiging van Janneke: “Net als in mijn werk draait het voor mij in het Soroptimisme om aandacht voor elkaar. Aandacht is de basis van alles: van relaties, van begrip voor elkaar krijgen en van samenwerken. Ik benoem bijvoorbeeld graag successen van mensen. Eén van onze leden is teammanager van de vrouwelijke waterpoloërs van TeamNL en werd met hen deze zomer derde op de Olympische Spelen. Daar zijn we allemaal ontzettend trots op en dat spreken we dan ook uit.”
Maar ook als het bij leden tijdelijk minder goed gaat, probeert Janneke hen de ruimte te geven om zichzelf te laten zien en toch hun inspirerende capaciteiten te benutten. “Wanneer iemand op persoonlijk vlak een moeilijke tijd heeft, vraag ik haar bijvoorbeeld juist om op een clubavond iets te delen over haar werk. Om anderen te inspireren én in de hoop dat ze er zelf vrolijk van wordt.”
Vierde A in de missie van het Soroptimisme
De missie van de Soroptimisten bestaat uit drie A’s: Awareness (bewustwording), Advocacy (belangenbehartiging) en Action (‘actie’: met raad en daad inzetten). In de ogen van Janneke zouden er beter vier A’s kunnen zijn. “Van mij mag de A van Aandacht voor de eigen leden eraan worden toegevoegd. Veel clubs vinden dit belangrijk, maar benoemen het denk ik niet letterlijk zo, terwijl dat juist heel belangrijk is. Als de Unie dit overigens zou overnemen, zou het waarschijnlijk het Engelse ‘Attention’ worden, om het beter bij de andere drie te laten passen.”
Samen voor fondsenwerving
Aandacht van de leden voor elkaar werkt door in de eerste drie A’s, merkt Janneke. “Een sterke band tussen de leden zorgt voor een grotere inzet voor de externe doelstellingen, zoals fondsenwerving.” Afgelopen jaar zijn door haar club al diverse acties op poten gezet voor het goede doel van dit jaar. Ook daarbij maken ze, zoals veel clubs, gebruik van de aanwezige kwaliteiten. “We organiseerden afgelopen jaar bijvoorbeeld een huiskamerconcert door een lid dat zangeres is.”
Daarnaast ontwikkelde club De Bilt-Bilthoven een eigen product: de Boekjeskoekjes. Janneke: “Het zijn heerlijke zandkoekjes in de vorm van een boekje, uit de bakkerij van één van onze leden. En het leidt tot enthousiasme bij de andere leden, want een groot deel van de club is betrokken bij deze superleuke actie: van het uitsteken van het deeg tot het verkopen van de koekjes.”
De Bilthovense Soroptimisten halen dit jaar geld op voor My Book Buddy. Janneke: “We sparen voor een schoolbibliotheek in Arusha, Tanzania. De schoonzoon van een van onze clubleden komt daar vandaan, en samen begeleiden zij de bouw van de kasten door lokale timmerlieden en de aankoop van boeken in de eigen taal van de kinderen. Het is ook weer heel aanstekelijk om dat proces te volgen. Ik krijg er inspiratie van om nog meer te doen voor zowel onze eigen club als ons goede doel.”
Janneke Blokland
Janneke Blokland (1971) is zelfstandig ondernemer. Ze vertegenwoordigt enkele kookmerken voor de Nederlandse markt, zoals het Deense pannenmerk Scanpan en Cole & Mason, marktleider op het gebied van peper- en zoutstellen. Janneke is getrouwd, heeft twee volwassen kinderen en woont afwisselend in Utrecht en in haar huis aan de Spaanse kust, waar ze gasten ontvangt.
Dit artikel is ook gepubliceerd in De Soroptimist, het magazine van de Unie van Soroptimisten in Nederland, Suriname en Curaçao.