‘Is dit liefde?’ campagne tegen femicide
Het Landelijk Netwerk Veilig Thuis en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten hebben alle gemeenten opgeroepen om mee te doen aan de campagne ‘Is dit liefde?’. Deze campagne wordt afgetrapt op 25 september en loopt voorlopig door (zonder eindtermijn).
Gaat jouw gemeente meedoen aan deze campagne? We adviseren alle clubs om contact op te nemen met hun gemeente zodat de campagnes ‘Is dit liefde?’ en ‘Orange the World’ elkaar versterken. Het doel van de campagnes heeft verschillende invalshoeken, maar ook overlap. Het zou jammer zijn wanneer een gemeente een keuze maakt, wegens schaarste aan middelen, terwijl beide campagnes elkaar enorm kunnen versterken. Orange the World vraagt aandacht voor geweld tegen vrouwen wereldwijd én lokaal. De campagne ‘Is dit liefde?’ is gericht op femicide en biedt slachtoffers en omstanders handelingsperspectief.
Het advies is om met jouw gemeente na te denken over een slimme timing en planning, zodat er doorlopend aandacht ontstaat voor veilige omgevingen (Safe Streets), seksueel geweld, seksueel grensoverschrijdend gedrag en femicide. Zodat het ook in beleid wordt omgezet. Verbind de boodschappen van beide campagnes en bundel lokaal de krachten.
Hoe ziet de campagne ‘Is dit liefde?’ eruit:
De landelijke campagne tegen femicide bestaat uit een krachtige commercial die in bioscopen en online te zien zal zijn. Ook is er een toolkit van Veilig Thuis met communicatiemiddelen (posters, flyers en socialmedia-beelden) en praktische handvatten. De campagne wordt vanaf 25 september afgetrapt. Deze campagne richt zich op vrouwen en meisjes die aan het begin staan van een ongezonde relatie, gekenmerkt door controle en dwang. In dit stadium zijn zij vaak nog bereid te luisteren naar hun twijfel en is er ruimte om hen los te weken. De campagne ‘Is dit liefde?’ helpt om deze signalen eerder te herkennen én bespreekbaar te maken. Want door de vele waarschuwingssignalen is femicide een van de meest voorspelbare vormen van moord. Preventie begint daarom bij het signaleren en aanpakken van intieme terreur.
Gemeentes worden opgeroepen om samen te werken met partners in de regio. Dus mogelijk is er al contact met Soroptimistclubs gelegd.
Oproep Nationaal Actieplan
Samen met andere organisaties onderschrijven we de petitie van LINDA. en WOMEN Inc. die de politiek oproept om te investeren in de veiligheid van vrouwen. Door te komen met een Nationaal Actieplan ‘Stop Geweld Tegen Vrouwen’, waarin de verschillende vormen van geweld in samenhang worden bekeken én aangepakt. Heb jij nog niet ondertekend? Doe dat vooral alsnog! We zijn ook in overleg met LINDA. voor een verdergaande samenwerking zodat Orange the World nog meer aandacht krijgt.
Lespakket Let’s Orange the World – doe jij dit jaar mee als (gast)docent?
Heb je wel eens gedacht om als gastdocent een les te geven over het thema ‘stop geweld tegen vrouwen en meisjes’ op een middelbare school bij jou in de buurt? En wil jij een bijdrage leveren aan de bewustwording van jongeren op dit thema? Volg de webinar op 30 september van 19.30 tot 20.30 uur en laat je inspireren door het lespakket Let’s Orange the World dat door Soroptimisten in samenwerking met uitgeverij Seneca Burgerschap is ontwikkeld. Ieder jaar krijgt het lesmateriaal een update om actueel te blijven. Veel scholen omarmden de afgelopen jaren het lespakket al, maar het kunnen er niet genoeg zijn!
Tijdens de online sessie krijg je een korte uitleg over de inhoud van de les en tips hoe je middelbare scholen kunt benaderen. Stuur een e-mail naar Tjitske Visser via tjitskevisscher@gmail.com, dan ontvang je de deelnamelink voor de webinar. Bekijk hier het lespakket.

Stemwijzer
Binnenkort zijn de landelijke verkiezingen en begin volgend jaar de gemeenteraadsverkiezingen. Naast de acties richting politiek vanuit de Unie, denk aan de brief over het Verdrag van Istanbul, hebben we ook de belangrijkste Stemwijzers benaderd om aandacht te schenken aan veiligheid voor vrouwen. Door dit onderwerp zichtbaar te maken in een Stemwijzer krijgen inwoners de kans om partijen te beoordelen op hun inzet voor veiligheid en gelijkwaardigheid van vrouwen en meisjes. Of hieraan gehoor wordt gegeven is nog even spannend.
Producten Orange the World
Club Arnhem-Oost heeft met Loesje, bekend van de kaarten en posters, een Orange the World kaart ontwikkeld met de spreuk: “Wat het daglicht niet verdragen kan, hoort ook niet in de nacht”. Deze kaart kan via de webshop worden besteld. Hier staan ook andere club-producten die je via de webshop kan bestellen.
Wil je vlaggen, viltjes of Tony’s Chocolonely-repen bestellen? Dat en veel meer kan besteld worden via de webshop van UN Women Nederland. De extra opbrengsten komen ten goede aan het Orange Trust Fund, het grootste internationale financieringsfonds voor het bestrijden van alle vormen van geweld tegen vrouwen en meisjes.
Hoe zit het met cijfers?
Seksueel geweld en seksueel grensoverschrijdend gedrag zijn grote maatschappelijke problemen. Toch lijkt het soms alsof de cijfers overal verschillend zijn. Het ene rapport zegt dat 1 op de 3 vrouwen ooit slachtoffer is, het andere meldt dat 10% van de Nederlanders dit in het afgelopen jaar meemaakte. Hoe kan dat? Waarom verschillen de cijfers?
Er zijn een paar duidelijke redenen:
- Wat wordt meegeteld?
Sommige onderzoeken kijken alleen naar ernstige misdrijven, zoals verkrachting of aanranding. Andere tellen ook ongewenste aanraking, opmerkingen of online intimidatie mee. Hoe breder de definitie, hoe hoger de cijfers. - Over welke periode gaat het?
Het CBS vraagt naar ervaringen in het afgelopen jaar, terwijl Rutgers, UN Women Nederland voor Orange the World en bijvoorbeeld MenAsWell, vaak kijken naar alles wat iemand ooit in zijn of haar leven meemaakte. Logisch dus dat “ooit” veel hoger uitkomt dan “afgelopen jaar”. - Wie wordt onderzocht?
Grote onderzoeken (CBS, Trimbos) zijn representatief voor de hele bevolking. Andere organisaties richten zich op specifieke groepen, zoals jongeren, mannen of lhbtiq+-personen. Die cijfers zijn vaak hoger omdat risico’s daar groter zijn. - Hoe worden gegevens verzameld?
Anonieme enquêtes leveren meer openheid op dan politie-aangiftes of hulpvragen bij het Centrum Seksueel Geweld. Veel slachtoffers melden zich nooit, waardoor officiële registraties geen compleet beeld geven. - Media en bewustzijn.
Na een groot schandaal, zoals de onthullingen bij “The Voice” en de campagne #MeToo stegen de cijfers door een grotere meldingsbereidheid.
Voor een overzicht van de cijfers zie de onderstaande tabel.

Conclusies uit dit alles
De cijfers spreken elkaar niet tegen, maar laten verschillende kanten van hetzelfde probleem zien. CBS en Rutgers geven inzicht in hoeveel mensen slachtoffer zijn, politie en Centrum Seksueel Geweld tonen wat er zichtbaar is via hulpvragen en aangiftes, MenAsWell en Orange the World maken duidelijk dat specifieke groepen geraakt worden en benadrukken de urgentie. De Femicide Monitor laat zien hoe ernstig het kan aflopen.
Of het nu gaat om 10% per jaar, 1 op de 3 in een leven, of elke tien dagen dat een vrouw door partnergeweld omkomt: de boodschap is duidelijk. Seksueel geweld en grensoverschrijdend gedrag raken ons allemaal. Door de cijfers samen te bekijken, ontstaat een eerlijk en volledig beeld. En dat is nodig om echt verschil te maken in beleid, in hulpverlening én in onze samenleving.
Heb je hier nog vragen over? Weet me te vinden orangetheworld@soroptimist.nl

