Stichting Actie Calcutta – Brick Field Schools 2015

Stichting Actie Calcutta – Brick Field Schools 2015

    rick Field Schools zijn veldschooltjes voor kinderen van migranten ouders – soms zelfs uit Bangladesh – die een seizoen werken bij een steenfabriek in de buurt van Calcutta, in de vallei van de Hugli  River. Daar is veel klei.

    De directeuren van deze steenfabrieken staan toe dat de kinderen 5 dagen per week, 3 uur in de ochtend naar school kunnen. De docenten zijn goed opgeleid en in een koffer zit opmerkelijk veel onderwijsmateriaal.

    Het lokaal bestaat niet. Ze werken in de schaduw onder een boom of onder een afdakje.

    De kinderen volgen een standaard jaarprogramma en aan het einde van hun schooljaar krijgen ze een certificaat mee, waarop staat welk onderwijs ze genoten hebben. Het volgende jaar gaan ze heel misschien nog een keer in hun leven naar school en kunnen ze laten zien hoe ver ze zijn gekomen.

    De kinderen vanaf 6 jaar kunnen na het schooljaar lezen en schrijven en dat is hun hele leven waardevol. Heel af en toe komen er kinderen voor de tweede keer en dan krijgen ze maatwerk.

    Voor het schooljaar 2014-2015 heeft de club bijgedragen via de SAC  garant te staan voor 10 schooltjes.

    Fundraisingsactie:  Lezing (2015) Spanje in de Gouden Eeuw.

    Anneke Houben-de Jongh, antropologe,  gaf een cultuurhistorische lezing over Spanje in het algemeen en toegespitst op de 16 de eeuw ( de Gouden Eeuw). Nelleke Canters, filosofe,  vertelde vanuit een filosofisch perspectief over de Spaanse mystiek. Met name het werk van Juan de la Cruz en Teresa van Avila werd belicht, maar ook werd nader ingegaan op het verschijnsel mystiek. En kunnen we spreken over een specifieke Spaanse mystiek. Deze Spaanse mystici worden wel de grootsten onder de mystici genoemd, en waarom? Eva Dierickx, Master Student klassieke Gitaar van het Conservatorium Tilburg/Gent bracht werken op de Spaanse gitaar ten gehore, die geïnspireerd zijn op de mystiek. Opbrengst: € 1000,00

     



    Delen op social-media: