Actie(F) en creatief!

11-04-2022

Actie(F) en creatief!

    Ooit van een “escape-van” gehoord waarmee mensenhandel een gezicht krijgt en het thema op scholen bespreekbaar wordt gemaakt?



    Gijs van Bilsen, serious gamer, geeft je spelenderwijs een serieuze boodschap. Hoe dat werkt? Bijvoorbeeld met een caravan ingericht als de kamer van een 16 jarig meisje. In die kamer vind je dingen die verwijzen naar de loverboy en de problemen die het meisje kent: dure cadeaus, een agenda met vreemde afspraken… Door verschillende puzzels op te lossen hoor je het verhaal van het meisje en kan je ontsnappen. Daarna kunnen de leerlingen in de klas over de ervaringen praten.

    Voor ons schetst Gijs het beeld van een oranje caravan op het Binnenhof. Mark Rutte doet de deur open en gaat naar binnen. En daar ervaart hij aan den lijve wat het betekent als je te maken krijgt met grensoverschrijdend gedrag. Hoe tof zou dat zijn!

    Met dit beeld gingen we actief aan de slag. Want wat zou iemand dan moeten ervaren in die caravan? Hoe ziet grensoverschrijdend gedrag eruit? In de werkgroepen kwamen al snel allerlei ludieke en serieuze ideeën naar voren, dus het gaat vast lukken om dat beeld tot werkelijkheid te maken. Iemand bood zelfs al de caravan aan! Wil je ook hieraan meewerken, meld je dan bij Mathilde (assessor@soroptimist.nl)

    Terug in de zaal liet Leontine Tacoma ons de actiekracht van taal zien: wat zijn de basisregels voor gedragsverandering? Ze gebruikte de aanpak van zwerfafval om ons een soms confronterende spiegel voor te houden. Gebruiken we wel de goede woorden, spreken we wel de juiste personen aan? We zeggen ‘geweld tegen vrouwen’ – maar de mannen zijn toch het probleem? En de loverboy – dat is toch veel te vriendelijk? En begrijpt iedereen wel wat straatintimidatie is? Het maakt dus uit welke woorden we gebruiken en welk verhaal je vertelt. En laat vooral zien wat dan wel het gewenste gedrag is. Sterk voorbeeld is de Engelse campagne #haveaword, die zich richt op mannen met de boodschap ‘have a word with yourselves than your mates’. Met deze woorden gingen we weer actief aan de slag in werkgroepen om zelf die goede woorden om gedragsverandering te bewerkstelligen te bedenken. Alle ideeën werden in een speciale whatsapp gezet, zodat hier zeker een vervolg van zal komen. Luid applaus volgde natuurlijk toen Leontine liet weten Uniek lid te worden!

    De derde sessie stond in het teken van beelden. Hinke Veenstra, kunstenaar en Soroptimist, leidde de derde ronde workshops in. Beelden zeggen immers meer dan woorden. Met de app canva blijkt het zelf maken van beelden relatief eenvoudig. Dus onderneem actie en ga aan de slag: met als inspiratie de slogan ‘wie ben ik dat ik dit doen mag’ kan je je poster tot 15 mei insturen.

    Naast Actie(F) en creatief was ook veel inspiratie. Lotta vertelde dat de inzamelingsactie voor Oekraïne een overweldigend succes is, en met name omdat wij vertrouwen hebben dat het geld ook goed terecht gaat komen. Het zijn immers onze zusters die beslissen waar het geld nodig is. Carolien Demey, SIE president, vertelde hoe snel gehandeld is na de Russische inval. Binnen twee dagen was de campagne ‘we stand up for women in war zones’ gestart. De aanvragen voor de eerste hulp via het Disaster Recovery Fund stromen binnen. Nu zo uitbundig is gegeven kan ook naar de lange termijn worden gekeken – wat kunnen wij doen om de uit de warzones gevluchte vrouwen weer een leven terug te geven? Carolien noemde ook het multiplicator effect: met dergelijke projecten kunnen wij samen ervoor zorgen dat 1 euro 3 euro wordt en slaan we een brug tussen de grote doelen op Verenigde Naties niveau en onze lokale clubs. En daarmee was de cirkel rond, want de ochtend begon met Berthe de Vos, SI en VN vertegenwoordiger. Zij maakte duidelijk hoe zij de stem van vrouwen laat horen bij de VN en hoe belangrijk de informatie van de lokale clubs daarbij is. Ook maakte zij de slogan van Orange the World 2022 bekend: “read the signs!”.

    De bijzondere locatie, DUS in Utrecht, gelegen tussen een vuilnisbelt en het Amsterdam-Rijn kanaal, heeft zeker bijgedragen aan het slagen van deze eerste Actie(F). De kracht van de dag zat echt in de inspirerende sprekers, de snelheid van het programma, en zeker de koppeling met zelf actief aan de slag gaan!

    Open hier de presentaties.

    Delen op social-media: