Is artificial intelligence in het onderwijs een vloek of een zegen? En welke ethische vraagstukken doemen daarbij op? Daarover gaat het tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Carla Atzema Leerstoel voor mensenrechteneducatie. Prof. Felisa Tibbitts zal in het voorgaar van 2025 in Utrecht met een panel ingaan op dit thema.
De bijeenkomst, georganiseerd door het Soroptimist Vrouwenfonds in samenwerking met de Universiteit Utrecht, is speciaal bedoeld om de Soroptimisten in onze Unie te betrekken bij het werk van prof. Felisa Tibbitts. Zij heeft het inhoudelijke programma samengesteld.
Het onderwerp: ‘The Ethics of AI in Education’.
Wat vindt ChatGPT ervan?
Overal in ons dagelijkse leven – ook als we ons er niet van bewust zijn – hebben we al te maken met kunstmatige intelligentie. Ook in het onderwijs. Als je het ChatGPT of een van de andere AI-tools vraagt, dan is AI in het onderwijs onmisbaar voor een persoonlijke leerervaring, ondersteuning van docenten, toegang tot hulpmiddelen, data-analyse, virtuele assistenten en een meer inclusieve leeromgeving.
Vraag je diezelfde app om welke gevaren eraan verbonden zijn, dan wordt genoemd: afhankelijkheid van AI-tools, bias en ongelijkheid, zorgen over privacy, verlies van menselijke interactie, gebrek aan kwaliteitscontrole en economische ongelijkheid tussen scholen.
Dat alles roept ethische vragen op, die professor Felisa Tibbitts vanuit haar vakgebied mensenrechteneducatie agendeert met dit (Engelstalige) panelgesprek.
Interessante panelleden
- Prof.dr. Felisa Tibbitts, Chair in Human Rights Education/SIM, Utrecht Law School
- Dr. Jon Verriet, Sr. Science Advisor, Netherlands Commission for UNESCO
- Dr. Jaap Baaij, Associate Professor of Private Law, Chair of the Working Group on AI in Legal Education and Research, Utrecht Law School
- Met een bijdrage van Dr. Bjorn Wansink, Associate Professor, Dept. of Education and Pedagogy, Universiteit Utrecht
Nazit
Na afloop van de bijeenkomst biedt het Soroptimist Vrouwenfonds dat de leerstoel financiert, een borrel aan.