OPROEP – Nieuw Team Nieuwsbrief gezocht en veranderingen per september 2021.

Logo 100x Trees for Life
16-09-2021

OPROEP – Nieuw Team Nieuwsbrief gezocht en veranderingen per september 2021.

    In april 2022 is het huidige team 3 jaar maandelijks bezig om de nieuwsbrief samen te stellen en naar alle leden te mailen, zodat iedereen op de hoogte is van nieuwe ontwikkelingen, nationaal of internationaal, mooie projecten, successen of andere interessante zaken of praktische tips.



    Tijd om het stokje over te dragen. We zijn op zoek naar:
    1.       Een coördinator nieuwsbrief
    De coördinator zorgt dat alle bijdragen tijdig binnen zijn, weet wat er binnen het Unie Bestuur aan nieuws speelt en zet verzoeken om nieuwsbijdragen uit. Op dit moment doet Dietlindt Seijsener van club Lisse-Bollenstreek dit.

    2.       Een schrijver voor de nieuwsbrief
    De schrijver van de nieuwsbrief maakt op basis van de aangeleverde teksten de ‘ankeilers’. De korte, belangstellingwekkende tekstjes met de link naar het betreffende nieuwsbericht op de website. En bewerkt elke maand een artikel uit de papieren De Soroptimist voor online. Op dit moment doet Jiska Vijselaar van club Haarlem-Kennemerland dit.

    3.       Een opmaker van de nieuwsbrief
    De opmaker maakt de nieuwsbrief op in Mailchimp op basis van de aangeleverde Ankeilers en het aangeleverde beeldmateriaal, doet een laatste controle op werking van alle linkjes en de tekst. En zet de nieuwsbrief klaar voor verzending door het bureausecretariaat. Op dit moment doet Monique José Timmermans, de nieuwe hoofdredacteur van De Soroptimist, dit.

    4.       Een assistent-webmaster
    Webmaster Christien Reeling Brouwer zorgt voor plaatsing van alle stukken op de website, zodat de linkjes beschikbaar zijn. Christien blijft webmaster en zal deze werkzaamheden ook bij een nieuw team doen. Een assistent-webmaster is zeer welkom om werkzaamheden te kunnen verdelen.


    Vind je het leuk en boeiend om betrokken te zijn in het hart van onze organisatie? Je weet tenslotte altijd wat er speelt. Heb je eigen ideeën hoe de nieuwsbrief anders kan, zodat nog meer leden hier reikhalzend naar uit kijken om weer helemaal op de hoogte te zijn of geïnspireerd raken door mooie initiatieven of successen.
    Vraag eens rond in je omgeving en stel je eigen nieuwe team samen. Of meld je aan voor één van de onderdelen. Inwerken doen we je graag, en we denken ook graag mee, nav de resultaten van de laatste enquête over de waardering van de nieuwsbrief, maar we dragen het stokje wel graag over in april 2022.
    Meer weten? Mail naar nieuwsbrief@soroptimist.nl

    Wat verandert er nog meer?
    Vanaf deze maand gaan we experimenteren met 2 versies van de nieuwsbrief.  Het aantal onderwerpen wordt langzamerhand te veel voor een leesbare nieuwsbrief.
    Een voor de leden  met  berichten die voor hen interessant kunnen zijn. 
    En een voor besturen van clubs over meer organisatorische zaken. Waar nodig kunnen zij dit altijd zelf delen met de leden van hun club, afhankelijk hoe clubs hier zelf mee omgaan of wat er voor hen verandert. Dit kan verschillen per club.

    Onderwerpen in de nieuwsbrief
    We kunnen niet alles plaatsen. Onderwerpen moeten kunnen rekenen op een brede interesse bij onze lezers, zodat de nieuwsbrief ook goed gelezen blijft. Bij een te lange nieuwsbrief haken mensen voortijdig af. Zaken die echt in de agenda horen nemen we niet op als los onderwerp. Die worden in de agenda vermeld. Het is echt de bedoeling dat leden zelf in de agenda kijken op de website. In de nieuwsbrief nemen zoveel mogelijk alle agenda-data mee, met één link naar de agenda. Dus zorg dat jouw project/actie door je webmaster op jullie clubpagina gezet wordt. In de meeste gevallen worden deze door de webmaster opgenomen in de agenda.

    Wanneer je een nieuwsbericht voor de website schrijft, zorg er dan voor dat je een breder, extern publiek bereikt. Een enthousiast bericht niet alleen voor Soroptimisten, of leden van je eigen club. Een bericht bevat: Wat je gaat doen, Wanneer en Waar, voor welk doel de opbrengst is en welke club het organiseert. Vermeld de prijs van het artikel of evenement en hoe mensen het kunnen bestellen en zorg tot slot voor een goede foto.

    PS – Een workshop ‘schrijven voor social media en website’ kun je volgen op de komende werkconferentie!

    Delen op social-media: