En wat hadden we het warm! Het harde werken verhoogde de toch al warme temperatuur van die dag. Maar het was zeker geen straf, iedereen heeft deze dag als zeer zinvol ervaren en is naar huis gegaan met mooie aanpassingen aan de eigen clubwebsite én kennis om er weer mee verder te kunnen.
Webmaster van de Unie Christien Reeling Brouwer heeft ons eerst meegenomen in de algemene opbouw van de website. Programmacoördinator Wanda Peters gaf uitleg over de projectpagina’s en actiepagina’s.
Er zijn in feite 102 eigen clubwebsites in de Uniewebsite genesteld. Hoe mooi en waardevol als er enige uniformiteit is tussen al die clubwebsites. Daarom zijn er formats en is het de bedoeling dat elke club daar gebruik van maakt.
Dit plenaire deel van de dag was meteen al interactief. Er kon antwoord worden gegeven op een heel aantal vragen.
De rest van de dag gingen we aan de slag met de eigen clubwebsites. Hands-on. Ieder op haar eigen laptop en Christien en Wanda stonden klaar om alle vragen te beantwoorden. Hoe fijn was dat!
Reacties:
“Zinvol, veel geleerd en zelf kunnen doen”
“Van pielen naar beheer gegaan”
“De handleiding is wel duidelijk, maar toch haal ik het er niet allemaal uit. Na vandaag lees ik de handleiding met heel andere ogen en kan ik er veel beter mee uit de voeten. Er is ook een aantal weetjes die heel fijn zijn om te weten. En daarbij begrijp ik nu beter waarom de structuur is zoals ie is.”
“Graag een vervolg, en dat kunnen we ook zelf organiseren. Dan ga ik vooraf input vragen aan de clubleden (tekst en foto’s) om dit op de website te plaatsen.”
“Indien gewenst, wil ik best andere webmasters helpen om op te starten”
“We lopen allemaal tegen veel van hetzelfde aan”
Geleerd:
- Een link naar iets plaatsen; bijvoorbeeld vanuit Facebook een link naar de clubwebpagina.
- Waar vind ik de handleiding.
- Hoe komen foto’s op de verschillende plekken en waar moeten ze aan voldoen (en hoe doe je dat).
- De structuur van de clubwebsite en waarom dit zo is.
- Onderscheid tussen projecten, acties en nieuws.
- Op welke plekken in het dashboard werk je als webmaster.
- Do’s en don’ts.
- Hoe kan ik acties op de agenda krijgen (zowel clubagenda als agenda van de Unie).
Maak meer gebruik van social media
Deze workshop was niet zozeer gericht op social media. Hoe kun je social media meer gebruiken, zodat je niet alleen maar binnen je eigen netwerk blijft rondzingen en geld genereert vanuit je eigen clubleden. Dat is nog wel een workshop waard. Tip: tag mensen, ook (juist) buiten het Soroptimisme.
Volgende opknapdag
Aanstaande zaterdag 30 november is er weer een clubwebsite-opknapdag, nu in Heerenveen. Meld je aan bij assessormarcom@soroptimist.nl.
Heb je behoefte aan zo’n dag in jouw regio? Laat het ons weten (zelfde e-mailadres). Als jij een locatie kent waar we terechtkunnen, kiezen we in overleg een datum.
Op 12 oktober is bij Actie(F) een workshop Leden vinden met een boeiende clubwebsite. Kom je ook? Deze is meer over content en minder technisch dan de workshopdagen voor clubwebmasters.