Een paar berichten van clubs die speciaal voor Orange the World en het Trustfund Actie-artikelen ontwikkeld en/of verkocht hebben: (LET OP: dit is zeker geen compleet overzicht!).
Naast pins en armbandjes, en uiteraard de STOP geweld vlaggen zijn, zijn er tal van andere items besteld en geleverd.
Club Arnhem en Arnhem Oost: werken nauw samen met de Zonta. Arnhem host de aftrap van de ministers op 25 november. Ze organiseren een buitenexpositie (ook in verband met Corona en laagdrempelige toegankelijkheid en groot bereik) ‘ Kunst, gerelateerd aan geweld’. Op billboards van 1,6 x 1,2 meter zijn foto’s van kunstwerken van de Stichting ‘Kunst uit geweld” afgedrukt. Oprichtster Esther Veerman van de stichting en zelf slachtoffer van huiselijk geweld, maakt kunst, om trauma’s te kunnen verwerken. Ze heeft contact gezocht met lotgenoten, en zo is een stichting en site ontstaan met veel werken en verhalen, om aandacht te vragen voor het onderwerp en het bespreekbaar te maken.
Het wordt opgesteld (7 panelen) op het grote plein voor het filmhuis Focus.
Daar zal ook op 8 december een film getoond worden over huiselijk geweld met een discussie met Esther Veerman. Klik hier voor meer informatie en bestellen
De expositie zal te zien zijn vanaf 25 november 12uur, tot en met 10 december.
Door de verkoop van 150 paraplu’s is het, dankzij de hulp van veel Soroptimisten, gelukt om de expositie mogelijk te maken en grotendeels te financieren.
Onder de noemer Orange the IJssel wordt, samen met andere clubs wordt langs de IJssel een Oranje lint gevormd.
Bekijk hier de officiele opening van Orange the World Nederland
Club Wageningen heeft 315 led lantaarntjes verkocht. Niet alleen kleuren vijf markante locaties in Wageningen Oranje, maar zullen er ook oranje lichtjes achter het raam bij velen de actie ondersteunen ! De opbrengst van de actie is ca 1.500,— dankzij gemeente subsidie, sponsoring van service apotheek Wageningen en Bennekom en natuurlijk de bijdrage van mensen die het lampje hebben gekocht. Dit gaat naar het Orange Trust Fund en safe streets Wageningen.
Club Bussum: Er zijn dit jaar 227 Orange the World Kaarsen verkocht. De opbrengst daarvan voor het Orange Trust Fund is ruim € 725. Op 15 november waren er 7.800 repen verkocht. Bestellen kan nog tot eind van de maand en er komen ook nog orders binnen. De opbrengst voor het Orange Trust Fund tot nu toe is ruim € 12.000.
Stichting Serviceprojecten.nl: Er zijn er tot nu toe 3000 mondkapjes verkocht: dus in ieder geval gaat er € 1000,- naar de drie organisaties. Het Orange Trust Fund, Fier en Moviera zullen hier al blij mee zijn, maar we gaan door tot 10 december en hopen op meer!
Friesland Zuidwesthoek trapte de campagne af met een Graffiti-on-the-floor actie op zondag 22 november en verkocht daarvoor 100 herbruikbare sjablonen 60×60 cm met HELP MELDEN
Club Almere: heeft een activiteitenkalender voor deze periode die blaakt van ambitie en inzet. Tal van oranje producten bieden zij te koop. De club biedt verschillende soorten sjaals aan, en de Orange armbandjes die o.a. ook via het VVV en marktkramen in het stadhuis, bloemenzaken en supermarkten hun weg vinden. Een indoorski-baan is ingezet voor de verkoop van mondkapjes en buffs, en ook de zeeppompjes vinden aftrek. Volgende week barsten ze los op alle sociale media kanalen, wat de verkoop zeker ten goede zal komen.
Maassluis Vanaf 25-11 kleuren molen de Hoop, de Schansbrug het Woord MAASSLUIS en de torenspits ORANGE!
Wethouder Corinne Bronsvelt-Snoep trapt de Campagne in Maassluis om 19:00 u.af door het spuiten van MELD GEWELD.
De lichtkrant zal drie weken lang aandacht schenken door het Meld geweld Nummer projecteren.
Vrijwel alle Orange the World artikelen zijn ook NA 25 november nog te koop en in te zetten. Kijk vooral in de webshop https://soroptimist.nl/nl/shop/
Activiteiten Club Haarlem-Kennermerland en Haarlem e.o.4 vrouwenclubs hebben de handen ineen geslagen: Soroptimist Haarlem-Kennemerland, Haarlem e.o., Zonta Kennemerland Zuid en VVAO afdeling Haarlem werken samen om heel Haarlem te laten weten ‘Geweld hoort nergens thuis’.
We hebben contact met Veilig Thuis Kennemerland en helpen ze met het bereiken van voor hen moeilijk bereikbare doelgroepen (Nederlanders met een andere culturele achtergrond). En zijn in gesprek over meer.
21 Oranje gebouwen
Van 5 gebouwen vorig jaar zijn we nu op maar liefst 21 gebouwen in Haarlem en omgeving uitgekomen. Ook het bedrijfsleven doet nu actief mee aan Heel Haarlem Oranje.
Gebouwen die meedoen: voormalig gemeentehuis Halfweg, Stompetoren Spaarnwoude, Teylers museum, Bavo Grote Markt, Stadhuis Haarlem, Stadhuis Heemstede, Stadhuis Bloemendaal, Provinciehuis Haarlem, Stadsschouwburg, Patronaat, Toneelschuur, Sugar City Halfweg, Kopje van Bloemendaal, Molentje Heemstede, Molen Adriaan, Prins Hendrikstraat 1, Florapark 4, Florapark 7, Prinsen Bolwerk 1, Kennemerplein 20
24 beelden een oranje sjaal
Maar liefst 24 vrouwenbeelden in Haarlem en omgeving hebben morgen een oranje sjaal om. Plus een uitleg erbij waarvoor dit is bedoeld.
3 Bekende Nederlanders
Behalve bekende Haarlemmers (onder wie oud-burgemeester Bernd Schneiders en voetbaldirecteur Pieter de Waard (SC Telstar, keukenkampioendivisie), doen nu ook Bastiaan Ragas en Veldhuis & Kempers mee aan aan ons filmpje ‘Haarlem zegt nee tegen geweld’.
300 ondernemers, huisartsen, consultatiebureaus en vele anderen
Ondernemers, huisartsen, scholen, consultatiebureaus, fysiotherapeuten, sportscholen, sportclubs en nog veel meer: ze werken allemaal mee aan onze postercampagne voor 0800-2000 (300 posters, 1.000 flyers)
1 radiouitzending en 3 kranten
Aan publiciteit geen gebrek. We zijn op de radio geweest en zullen binnenkort weer te horen zijn. We hebben de krant gehaald en huis-aan-huisbladen. Timmeren aan de weg in Facebookgroepen voor Haarlemmers en Nextdoor.
We doen mee aan Graffiti on the floor
We laten nog weten op hoeveel plekken we te zien zijn.
Op 3 locaties een startbijeenkomst
Met 20 man live in het Haarlemse stadhuis, 4 in het Heemstede stadhuis en 4 in het stadhuis van Bloemendaal. En 100 via zoom en ??? via onze livestream.
Livestream 25-11-2020 18:30 uur https://youtu.be/fLwDSEiPzAI
Club Almere:
*Radiostation Easy FM (directeur Arno van Boven) met liefst 300.000 luisteraars steunt ook de Verenigde Naties campagne “Orange the World” met zendtijd voor diverse interviews, OtW tune & promo’s.
Luister naar radio Easy FM op 95.5 of download de app! *
Promo’s:
1- “Haar tranen kon ik wel weg vegen maar niet haar pijn.”
2- “Er ontstond een gevaarlijke situatie en voor mij een wake-up call.”
3- “Uit woede duwde hij het kussen op mijn gezicht.”
4- “Geweld komt voor in alle lagen van de bevolking.”
5- “Zeker nu in deze tijd van Corona is geweld de schaduwpandemie.”
6- “Ik voelde me schuldig en slecht, niet om van te houden en vreselijk eenzaam.”
Clubs Gooi en Vechtstreek hebben website voor info over OtW en de activiteiten.
Club Beneden Maas heeft het initiatief genomen om opnames te maken bij het Babyhuis in Schiedam in het kader van de Orange the World campagne.
De samenwerking tussen het Babyhuis, als veilige opvangplaats voor vrouwen met diverse problemen, en de Soroptimisten werkt heel goed en wij kunnen elkaar versterken zo hebben we in de voorbereiding de afgelopen tijd gemerkt.
De Soroptimistclub Batenburg ‘Maas en Waal’
De kerken in Beuningen en Weurt, de molens in Wijchen en Beuningen, de gemeentehuizen in Druten en Beuningen, de dorpshuizen in Ewijk en Winssen: al deze gebouwen zijn deze weken (tot en met 10 december, de dag voor de Rechten van de Mens) oranje aangelicht. Met deze campagne van de Verenigde Naties, Zonta Nederland en de Unie van Soroptimisten wordt aandacht gevraagd voor geweld tegen vrouwen. De kleur oranje staat symbool voor een zonnige toekomst, vrij van geweld tegen vrouwen en meisjes. Wereldwijd heeft een op de drie vrouwen te maken met huiselijk geweld.
De campagne is gestart op 25 november (Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen) en op die dag is ook in onze drie gemeentes (Beuningen, Wijchen en Druten) de Orange the World-vlag gehesen door de burgemeesters.
De Soroptimistclub Batenburg ‘Maas en Waal’ heeft in samenwerking met deze gemeenten op veel verschillende plekken, o.a. bij winkeliers, huisartsen, fysiotherapeuten etc. posters opgehangen. Ook op de digiborden bij de grenzen van de gemeenten wordt aandacht gevestigd op deze campagne.
Bekijk hier de webinar georganiseerd door club Isalinia Zwolle-Kampen