Bike4School – lopend project

Bike4school Oeganda

Het programma Bike4School van de stichting Cycling out of Poverty biedt leerlingen fietsen aan om
hun schoolbezoek en prestaties te verbeteren.

  • Club Hoorn e.o.

In landelijke gebieden in Afrika vormt toegang tot
school een van de grootste uitdagingen voor onderwijs, vooral voor meisjes. Door de reistijd te
verkorten en het schoolbezoek te verhogen, helpt Bike4School de vicieuze cirkel van armoede te
doorbreken en de onderwijsresultaten te verbeteren



Welke criteria zijn er om in aanmerking te komen voor een fiets?
Het voornaamste criterium is de afstand tot school. We overwegen aanvragen van scholieren als zij verder dan 5 kilometer van school wonen. Verder kijken we naar de thuissituatie en de beschikbaarheid van andere vervoersmiddelen in het huishouden. Omdat we praktisch alleen met public schools werken zien we dat er vaak geen andere vervoersmiddelen in het gezin zijn en dat zij zich geen aankoop van een fiets kunnen veroorloven, en er enorm bij gebaat zijn.

Waar worden deze fietsen gemaakt?
De fietsen worden geproduceerd in India en Taiwan en in Oeganda compleet geassembleerd van het spaken van de wielen aan toe. Dus alles komt in losse onderdelen aan. Deze assemblage in Oeganda levert veel werkgelegenheid op. Momenteel werken we aan een nieuw project om fietsen ook te gaan remanufacturen dwz dat de fietsen naar een x-aantal jaar compleet uit elkaar worden gehaald en weer als nieuw worden geassembleerd (zoals Roetz dat bijv. in Nederland doet).

Wie onderhoudt de fietsen?
De fietsen worden door de leerlingen zelf onderhouden. Met onze fietsenmakers gaan we elke week de scholen langs voor gratis onderhoud, maar de onderdelen moeten wel betaald worden door de leerlingen. De leerlingen krijgen ook bij ontvangst van de fiets een cursus fietsonderhoud en fietsreparatie.

Komt de fiets in eigendom van de ontvangers of bestaat er een leen/huur constructie?

De fietsen worden nu na een jaar eigenaar van de fiets. Hiervoor hebben ze een kleine aanbetaling gedaan en gedurende een jaar worden ze gemonitord op aanwezigheid, op tijd komen en cijfers. Is dit naar tevredenheid dan krijgen ze officieel het certificaat dat de fiets van hun is. Aansluitend op de remanufacturing lijn die we willen opzetten bekijken we ook de mogelijkheden voor lease, omdat dit het beste past bij ons closed-loop idee waarbij de fietsen super lang mee kunnen gaan en de doelgroep voor een klein bedrag per maand altijd een functionerende fiets tot hun beschikking hebben. 

Doel club Hoorn e.o. : 10 fietsen doneren á € 160 = € 1600 vanuit de projectkas. Er komen per fiets nog een kleine € 10 aan kosten bij. Daarom 10 keer € 160 .

Delen? Dat kan met: