De organisatie
De Vloer Op voor Orange the World is een project dat is gerealiseerd door Soroptimistclubs Bussum e.o., Hilversum en Gooische Meeren en Zonta het Gooi. Met vereende krachten wisten we de benodigde fondsen te werven (€ 18.000) voor de productie. We vonden bedrijven die sponsorden, maatschappelijke organisaties die een bijdrage deden en onze crowdfunding-actie was een groot succes: 32 Soroptimistclubs en meer dan 80 individuele donateurs droegen bij uit enthousiasme voor de potentie van het project.
De opnames
Op 5 november speelden de bekende acteurs Gijs Scholten van Aschat, Saskia Temmink, Sophie van Winden en Alex Hendrickx in een volle zaal in De Balie in Amsterdam improvisatietoneel rondom situaties waarin geweld tegen vrouwen een rol speelt. Regisseur Peter de Baan, de bedenker van het concept van De Vloer Op, had de onderwerpen in overleg met Soroptimisten bedacht. Hij leidde niet alleen de regie, maar was ook verantwoordelijk voor de productie. Er ontstonden negen heel gevarieerde, luchtige en aangrijpende scènes.
De scènes werden opgenomen en zo hebben wij nu de beschikking over een aantal scènes die, onder strikte voorwaarden, gebruikt kunnen worden bij bijeenkomsten in het kader van Orange the World en aan de hand waarvan met het publiek het gesprek kan worden aangegaan. Er werd ook een handboek ontwikkeld met handvatten voor groepsgesprekken, bijvoorbeeld per scène vragen die je kan stellen.
Events waar de opnames werden getoond
Op 26 november 2023 gingen de bewerkte videoscènes in premiere tijdens het Krachtevent dat we organiseerden in de Krachtcentrale in Huizen als kickoff van de Orange the World campagne 2023. Er waren maar liefst 100 deelnemers en het event werd ook online gevolgd. Samen keken we naar alle 9 scènes van De Vloer Op voor Orange the World en daarna leidde een moderator een interactieve sessie met het publiek over wat we gezien hadden. Daarna waren er diverse sprekers en workshops, o.a. een workshop over hoe je als omstander medestander kan worden en actief kan bijdragen in de strijd tegen geweld tegen vrouwen.
Al tijdens de Orange the World campagne van 2023 werden de video’s ook door andere clubs en organisaties voor een aantal events gebruikt. Ook in 2024 en de komende jaren zullen zij kunnen worden ingezet.