De een is praktisch, de ander heeft een talenknobbel. Sommigen zijn heel verlegen, anderen leggen met handen en voeten snel contact.” Diana Veltman uit Zwolle – in september 2022 geïnaugureerd als lid van Soroptimistclub Zwolle – straalt van enthousiasme als ze vertelt over haar leerlingen: ze is leerkracht aan de Taalklas in Zwolle. Haar klas bestaat uit 15 kinderen van groep 3 tot en met groep 8 die zonder een woord Nederlands te kennen binnenkomen en er elke ochtend les krijgen. Er is haar alles aan gelegen om de leerlingen samen met haar onderwijsassistent in een positief klimaat in één schooljaar zoveel Nederlands te leren dat ze succesvol verder kunnen op de moederscholen in het reguliere basisonderwijs, waar ze nu ‘s middags al naar toe gaan.
De kinderen moesten met hun ouders vluchten voor oorlog en geweld. Of ze kwamen met hun ouders die vanuit het buitenland naar Nederland reisden om hier te werken. Diana leert ze Nederlands: verstaan en begrijpen, uitspraak, technisch en begrijpend lezen, spelling en schrijven. “En ik hou natuurlijk ook hun emotionele ontwikkeling in de gaten, bijvoorbeeld met mijn lessen ‘Drama met juf Diana’.”
Tranen bij Google Maps
“Ze hebben zoveel meegemaakt dat ze soms even moeten afhaken. Een voorbeeld: Een van de meisjes in de Taalklas werkte op de computer aan haar spellingprogramma. Dacht ik. Maar toen ik kwam kijken bleek ze op Google Maps te zitten… En al gauw kwamen de tranen. Ze miste thuis zo, haar opa en oma, de vriendinnetjes. Daar moet je dan wel wat mee, als leerkracht. Ik maakte met haar een afspraak: eerst de spelling en daarna nog even op Google Maps.”
Diana startte als leerkracht in het reguliere basisonderwijs, maar voelde al snel dat ze daar te weinig voldoening uit haalde. Iets anders gaan doen dan het onderwijs? Ze overwoog het, tot de vraag langs kwam of ze samen met een oudere collega een Taalklas wilde opstarten. “Ik heb een grote liefde voor verschillende culturen, dus die vraag heb ik meteen met ja beantwoord. Ik doe dit werk nu 7 jaar en het is fantastisch. Zo divers. Sommige kinderen zijn in het begin angstig of verlegen. Ze komen uit ellendige omstandigheden en vragen om een warme, veilige omgeving. En om een gericht aanbod om zo snel mogelijk Nederlands te leren verstaan, spreken, lezen en schrijven. Daar werken we op allerlei manieren aan. Naarmate je de leerlingen beter leert kennen kun je individueel bijsturen. Bij de één denk ik: laat maar even. Bij de ander: hoho, jij kan beter, daar gaan we even extra aan werken. Leidraad daarbij is ook ons leerlingvolgsysteem, een grote tabel waarin we per leerling bijhouden waar ze zich qua prestaties bevinden en waar we willen uitkomen. Voor het regulier onderwijs na onze Taalklas is dat ook belangrijk.”
“Maar het allerbelangrijkste voor mij is de emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Pas als er in gevoel en gedrag balans is, kun je echt tot leren komen. Wie als een bang vogeltje binnenkomt en zich na verloop van tijd veilig voelt en resultaten boekt, die maakt mij superblij! Daarom hecht ik ook zo aan de dramalessen. Ik laat ze als het ware uit hun hoofd komen door dans en fantasie. Ik zie ze aan veerkracht winnen. Ze groeien, ze ervaren dat ze ondanks alles veel kunnen en nog veel meer kunnen leren.”
‘Drama met juf Diana’
Het is zonneklaar: Diana Veltman voelt zich als een vis in het water in haar Taalklas. “En ik droom van verdere ontwikkelingen, bijvoorbeeld met mijn dramalessen. Ik heb me bij de Kamer van Koophandel laten registreren onder de naam ‘Drama met juf Diana’. Zie je het al voor je? Met een volkswagenbusje vol spullen langs azc´s en taalklassen om dramalessen te geven. Mijn droom!”