Ethische overwegingen
De bijeenkomst vanuit de Carla Atzema leerstoel voor mensenrechteneducatie en het Netherlands Institute of Human Rights (SIM) werd door een mooi aantal Soroptimisten bezocht. De introducties gaven verschillende perspectieven op ethische overwegingen rond het gebruik van AI in het onderwijs.
- Felisa Tibbitts betoogde dat het recht op onderwijs zelfs kan worden aangetast als een deel van de leerlingen niet weet wat AI is en anderen er juist volop gebruik van kunnen maken.
- Dr. Jon Verriet (senior adviseur bij de Nederlandse Unesco Commissie) lichtte toe dat Unesco al ethische standaarden heeft ontwikkeld voor het gebruik van AI.
- Dr. Jaap Baaij (voorzitter van de werkgroep van de Universiteit Utrecht die zich bezighoudt met AI in rechtsgeleerdheid en onderzoek) vertelde dat de rechtenfaculteit een soort ‘stoplicht’-tabel heeft opgesteld, die aangeeft hoe je verantwoord kunt werken met AI. Binnen en buiten de universiteit moeten professionals zich bewust zijn van de risico’s van het werken met AI.
- Dr. Bjorn Wansink (assistent-professor Educatie en Pedagogiek) gaf aan hoe belangrijk het is om leraren en docenten in het primair en secundair onderwijs te trainen op het gebruik van AI.
Deze inleidingen leverden een levendige en interessante discussie op over de kansen en bedreigingen van AI. Zoals dr. Jaap Baaij ook aangaf: “Het is het zoeken naar de balans tussen degenen die maximaal gebruik willen maken van de mogelijkheden (Innovators) en degenen die uiterst kritisch tegen de komst van AI staan en liefst zoveel mogelijk regels opstellen (Red Flaggers).”