Orange the World 2022

18-12-2022

Orange the World 2022

Door: Ineke Mastenbroek, programmacoördinator

    De zichtbaarheid van de campagne groeit! De impact ook? Het kan haast niet anders zou je denken. Er komen meer meldingen van ongewenst gedrag, niet alleen jegens vrouwen en meisjes. We zijn er pas als ons gedrag verandert en daar zijn we nog lang niet. Niet in Nederland, niet elders.



    De groei van de campagne is niet alleen het gevolg van doorontwikkeling van onze clubactiviteiten, maar zeker ook van het feit dat steeds meer partijen aanhaken op Orange the World. Én op het centrale thema preventie dat is uitgewerkt in de #medestandercampagne, het nadrukkelijk betrekken van mannen en de verbreding naar de sportwereld. De zichtbaarheid die we genereerden op straat en in allerlei media zal vast tot nog grotere deelname volgend jaar leiden. Helaas is het nog steeds hard nodig.

    Het doet geen recht aan alle inspanningen om er hier een aantal uit te lichten. Daarom hieronder een vrij anoniem overzicht.

    • Vooraf rees de vraag of aanlichten van gebouwen en monumenten eigenlijk wel kon, gezien de huidige energiecrises is. Er hebben nog nooit zo veel (grote) vlaggen gewapperd op gebouwen of als achtergrond gediend bij activiteiten! Op verschillende plekken werden de trottoirs voorzien van stophandjes.
    • We hebben zowel in de social media als door goede timing weinig tot geen last gehad van het gegeven dat er ook in het oranje gevoetbald werd.
    • Diverse clubs hebben een meerdaags programma gedraaid. Geweldig!
    • Op billboards, in bussen en etalages, met streetart, in krantenartikelen en tijdschriften, op social media en in meerdere televisieprogramma’s werd aandacht besteed aan de campagne.
    • De diversiteit aan activiteiten groeide. Lezingen, debatten, lessen op scholen, tentoonstellingen, concerten, voorstellingen, filmvertoningen, voordrachten, sportwedstrijden, een flashmob, een tiendaagse fietstocht…….
    • Influencers, VIPs én bewindslieden spraken zich publiekelijk uit tegen geweld tegen vrouwen mede dankzij het zachte duwtje dat ze kregen.
    • Het Orange Trust Fund kan ook weer op bijdragen rekenen. Het totaal bedrag is nog niet bekend.
    • Er was  een geweldige kick-off (in Almere) en een indrukwekkende afsluiting (in Utrecht). De complicatie van clubactiviteiten die door de organisatie van de afsluitende bijeenkomst van OtW is samengesteld vind je hieronder.
    Gemaakt door: Julianne Robin en Casper Ouwens van de School voor Journalistiek. Lied – Now comes the time (Stand up for women) door Oliver Pesch. Beelden van de Orange the World campagne 2022

    Dankzij de creativiteit, inzet en het doorzettingsvermogen hebben we als Soroptimisten, samen met een groeiend aantal partnerorganisaties, landelijk en lokaal, laten zien waar we voor staan: het verbeteren van de positie en levens van vrouwen en meisjes.

    Omdat er altijd dingen zijn die beter kunnen is het goed om te evalueren. Graag zien we op programmacoordinator@soroptimist.nl jullie suggesties tegemoet. Graag uiterlijk eind januari.

    Delen op social-media: