ORANGE the WORLD 2022

19-09-2022

ORANGE the WORLD 2022

Nog meer deelnemers en samenwerkingsverbanden!

Door:  Ineke Mastenbroek, programmacoördinator Unie van Soroptimisten

    Het thema dit jaar is “Ik ben #medestander, jij ook?”



    Het thema dit jaar is “Ik ben #medestander, jij ook?”


    In eerdere berichten spraken we al over het verlengen van het thema van 2021 met de nadruk op preventie en het betrekken van mannen en jongens bij het voorkomen van geweld tegen vrouwen en meisjes. Ons gezamenlijk doel is om zo veel mogelijk medestanders te verzamelen tijdens onze campagne. Samen de schouders er onder. En elkaar helpen om na te denken over wat je zelf kunt doen, óók als je getuige bent van geweld.  Club Almere is druk bezig met de voorbereidingen voor de aftrap op 25 november en zal het thema vanuit verschillende invalshoeken benaderen.

    Verbreding van de samenwerking
    Onze campagne met UN Women en de Zonta’s wordt ook opgemerkt door andere organisaties.  In een aantal regio’s is al sprake van samenwerking in lokale acties met onder meer Veilig Thuis en de GGD . VVAO (vereniging van vrouwen met een hogere opleiding) heeft laten weten graag officieel aan te sluiten. We bekijken hoe we de lokale organisaties met onze clubs in contact kunnen brengen. Emancipator is dit jaar nog actiever betrokken dan ze vorig jaar al waren. De landelijke organisatie van Inner Wheel is ook enthousiast, maar kijkt nog even hoe ze ook hun lokale clubs mee kunnen nemen in de ideeën.
    Voetbalclubs FC Emmen en Telstar lieten zich vorig jaar als #medestander zien. Het ziet er naar uit dat Almere City en ADO Den Haag het voorbeeld dit jaar volgen.

    Promotie en campagnematerialen
    Drukkerij Dings Kartonnages verstrekt gratis 50.000 bierviltjes, Tony’s Chocolonely produceert weer de Orange-reep.
    NPO Radio2 zet zich een week lang in voor het Orange Trust Fund.  Er komt een 2Doc documentaire over geweld tegen vrouwen die gemaakt is met Veilig Thuis, die met een voorpremière in 19 regio’s debatten organiseert in de campagneperiode.
    Er komen specials over geweld tegen vrouwen in een aantal magazines. Er komen nog meer posters die je kunt downloaden met VIP’s die zich uitspreken als #medestander.
    Er komt een frame voor je profielfoto op je social media kanaal.  We organiseren begin oktober weer een social media training.
    Te veel om hier allemaal op te noemen. Alles is (t.z.t.) terug te vinden op de Google Drive en/of de vernieuwde Orange website www.orange.nl

    Afsluiting campagne 2022
    Op 10 december halen we landelijk het net op, zo is de bedoeling. Clubs in de provincie Utrecht beraden zich op de mogelijkheden. Als deze nieuwsbrief uitkomt is het webinar van 21 september achter de rug. Gemist? Kijk het dan terug op de Google Drive want dan is er vast meer nieuws.

    Delen op social-media: