Pieter de Waard (SC Telstar): ‘Orange the World is ook een mannenzaak’

21-11-2021

Pieter de Waard (SC Telstar): ‘Orange the World is ook een mannenzaak’

Tekst: Marga Akkerman, foto: Ron Pichel

    Als eerste voetbalclub in Nederland speelt Telstar een wedstrijd voor  Orange the World. Directeur Pieter de Waard: ‘Ik hoop dat meer profclubs volgen.’



    Waarom zetten vooral vrouwen zich in om aandacht te vragen voor geweld tegen vrouwen? Dat vraagt Pieter de Waard, directeur van Telstar zich af. Als eerste betaald voetbalclub in Nederland verklaart de profclub zich medestander.  De Waard: ‘In de Italiaanse serie A wordt een soortgelijke actie gevoerd. Waarom geven we zo’n signaal niet in het hele Nederlandse voetbal? Wij doen dit nu als eerste Nederlandse bvo wel en hopen dat de KNVB en meer clubs volgen.’

    Een hele voetbalclub komt in actie op vrijdag 3 december 2021. Dan wordt de competitiewedstrijd van het eerste team van Telstar tegen VVV-Venlo in eigen stadion gespeeld met speciale aandacht voor Orange the World. Telstar is gevestigd in Velsen-IJmuiden en speelt in de Keuken Kampioen Divisie. Voor de niet-kenners: de een-na-hoogste divisie, profs dus.

    Profclub Telstar speelt wedstrijd voor Orange the World

    Mijn eerste vraag aan Telstar-directeur Pieter de Waard ging over het inzetten van het eerste voetbalteam voor een competitiewedstrijd in speciaal tenue. Maar dat zag ik verkeerd. ‘Telstar is sinds jaar en dag een club met een sociaal maatschappelijke signatuur. Betrokken en Onverschrokken is hét thema van de club. Aan een actie werkt de hele club mee en dat culmineert in het speciale tenue bij een wedstrijd. Zo staan we al vier seizoenen stil bij ‘coming out day’ voor jonge mensen. Dan spelen we in regenboogtenue. Dat trekt binnen de voetballerij dan veel aandacht en daarmee ook nationaal. Zo kun je makkelijk een boodschap verkopen.’

    Als we ons geraakt gevoelen, gaan we er mee door

    Als iemand van de club met een plan komt, wordt dat met verschillende mensen besproken. ‘Als we ons geraakt gevoelen, gaan we er mee door.’ Voetballers doen toch vooral hun best om uit te stralen dat ze stoer zijn en niét geraakt worden? ‘Dat is het imago en je imago is dat wat je niet bent. Het is de buitenkant, en niet de ziel. En daarin kunnen ze zich wel betrokken voelen in meer of mindere mate. Als je ze een-op-een spreekt, scheelt dat heel veel.’

    De impact van het keukentafelgesprek

    Behalve directeur van deze voetbalclub is Pieter de Waard de echtgenoot van Jiska Vijselaar. Zij is al jaren een van de zeer actieve Soroptimisten in regio Haarlem-Kennemerland op het gebied van Orange the World. Aan hun keukentafel kwam ter sprake hoe bekendheid met de actie versneld zou kunnen worden. Zo kwam Telstar in beeld. ‘Mijn collega-directeur is een vrouw, een unicum in het betaald voetbal. Zij was direct enthousiast. Zo gaat het naar een volgend overleg en dan gaat de bal rollen, ook naar de trainer. Die vindt het ook een mooi project. We zijn er nu aan toe om de rest van de club erbij te betrekken, onder wie de spelers. Zo’n twee weken voor de wedstrijd treden we er voor het publiek mee naar buiten.’

    Voetballers doen toch vooral hun best om uit te stralen dat ze niet geraakt worden? ‘Dat is imago en je imago is niet wat je bent’

    Hoe ziet hij de ideale actie? ‘De nationale teams spelen in het oranje, dus je zou naar de KNVB moeten, dan heb je de perfect match. Ook NOC*NSF zou het kunnen adopteren. Je moet het structureel onder de aandacht brengen zodat het beklijft. Koppel Orange the World aan waar het al oranje is. Zo krijg je de kracht van de herhaling. Onverschrokken en Betrokken zijn, zo zet je iets in gang in een conservatieve wereld.’

    Zoveel Sorren, zoveel keukentafels, zoveel ideeën, zoveel acties. Thuis beginnen en op nationaal niveau terecht komen. Jammer genoeg mag de wedstrijd op 3 december niet met publiek gespeeld worden en kunnen we de spelers niet massaal in het oranje, op de tribune, toejuichen. Misschien dit jaar wel voor de tv en volgend jaar wel in het stadion. Telstarrrrrr.

    Delen op social-media: