Stichting Sororeshuizen: oproep voor nieuwe bestuursleden

21-06-2025

Stichting Sororeshuizen: oproep voor nieuwe bestuursleden

Door: Froukje Konijnenberg, voorzitter

    De huidige voorzitter en penningmeester zitten beiden al geruime tijd in het bestuur, aanzienlijk langer dan de in de statuten vermelde maximale termijnen en hoe gehecht we ook zijn aan dit bestuur, het wordt toch tijd het stokje over te dragen. Veel tijd kost het niet, en het is een ontzettend gezellig bestuur (vandaar dat we er ook al zo lang in zijn blijven zitten!). Dus, wie wil per 1 januari 2026 de voorzitter of de penningmeester van Stichting Sororeshuizen opvolgen?



    Voorzitter, secretaris en penningmeester vormen samen met een of meer (maximaal vier) leden het bestuur van Stichting Sororeshuizen. De stichting beheert twee huizen, één in Epen (het Gré Kellerhuis) en één in Ouddorp (Soroptimare). De huizen worden voornamelijk gebruikt als vakantiehuizen voor Soroptimisten, maar er wordt ook geboekt voor bijeenkomsten van commissies van de Unie en besturen van afdelingen.

    Het bestuur vergadert twee keer per jaar fysiek, in de maand maart in Epen, in de maand november in Ouddorp. De bestuursleden komen op vrijdagavond al bij elkaar om tijdens de maaltijd alvast bij te praten. Wie wil, overnacht in de woning. Zaterdagmorgen rond half 10 start de vergadering die meestal twee uur duurt waarna de bestuursleden na de lunch vertrekken, maar indien gewenst ook tot maandagochtend in de woning kunnen blijven. Het bestuur neemt gezamenlijk besluiten over beleid, inrichting van de woningen, investeringen etc.

    Functieverdeling

    • De voorzitter stelt de concept-agenda op in overleg met de secretaris en leidt de vergadering.
    • De penningmeester stelt, in overleg met de externe deskundige, de jaarrekening op en betaalt facturen. Voor deze functie is affiniteit met cijfers en accuraatheid een must, ervaring met het voeren van een financiële administratie en het opstellen van een jaarrekening zijn een pré.
    • De secretaris maakt een verslag van de vergaderingen en onderhoudt het contact met de Unie.
    • De verhuuradministratie en de facturering aan huurders wordt door een van de bestuursleden gedaan.
    • Twee bestuursleden houden zich met name bezig met het reilen en zeilen rondom het Gré Kellerhuis. Deze activiteiten zijn bij Soroptimare uitbesteed aan het Noordzeepark.
    • Taken als onder meer het aanvragen van offertes en het schrijven van een nieuwsbrief worden door de bestuursleden in onderling overleg opgepakt.

    Kortom, heel veel tijd kost het normaliter niet en je krijgt er twee ontzettend gezellige weekenden voor terug!

    Heb je interesse? Neem dan contact met een van ons op. Rosemarie (de huidige penningmeester) is bereikbaar via huizenfondssoroptimist@gmail.com, Froukje (de huidige voorzitter) op 06-38337215. 
    We hopen snel van jullie te horen!

    Delen? Dat kan met: