Update voor clubs en partnerorganisaties – 22 september 2022 

26-09-2022

Update voor clubs en partnerorganisaties – 22 september 2022 

    In het hele land zijn gemeenten, clubs en organisaties alweer druk bezig met de voorbereidingen op de Orange the World campagne 2022.



    De webinar voor clubs en organisaties op 21 september was goed bezocht, met mooie voorbeelden van mooie plannen en (nieuwe) samenwerkingen. Degenen die de webinar hebben gemist kunnen de recording en powerpoint op de Drive vinden:  https://drive.google.com/drive/folders/1QE_nSES5EwEX40C1Hq2xkPHbaLx-96dg?usp=sharing

    Hierbij wat aanvullende informatie voor de campagne: 

    Nieuwe website gelanceerd 

    Deze zomer is hard gewerkt aan een geheel vernieuwde website, die op 20 september werd gelanceerd. Op www.orangetheworld.nl is nu allerlei informatie te vinden voor iedereen die bij wil dragen aan de campagne, met downloadbare posters en materialen, en toolkits voor diverse doelgroepen. Ook is er een agenda waarin evenementen aangekondigd kunnen worden en is er een verbeterde nieuws-sectie. Graag ontvangen wij informatie over jullie plannen voor de agenda. Stuur daarvoor een mail naar orange@unwomen.nl met een omschrijving van het event in een paar zinnen, en datum, plaats, tijd en eventueel hoe mensen zich aan kunnen melden. Voor nieuwsberichten ontvangen we ook graag een foto of plaatje erbij. 

    Aansluiting VVAO en Veilig Thuis 

    Sinds kort zijn de VVAO en Veilig Thuis officieel aangesloten bij de campagne als samenwerkingspartners! Inner Wheel en de NVR zullen dit wellicht ook doen. We zijn hier heel blij mee, hoe meer organisaties zich inzetten, hoe verder wij onze boodschap kunnen verspreiden. Voor zover hun lokale clubs of afdelingen nog niet in contact zijn met de Soroptimist en Zonta clubs in hun regio zullen we hen in contact brengen in de komende weken, zodat de krachten gebundeld kunnen worden.  

    Speciale training Emancipator voor clubs om mannen te betrekken – 9 oktober 

    Op zondag 9 oktober in Utrecht, van 10.00 tot 17.00, zal Emancipator een speciale ‘train de trainers training’ geven aan leden van clubs en samenwerkingsorganisaties. Deelnemers krijgen informatie, inspiratie en instrumenten om te gebruiken in de campagne om mannen en jongens te betrekken als medestanders in de strijd tegen geweld tegen vrouwen, onder andere als actieve omstanders. Extra interessant voor leden van clubs en partnerorganisaties die voorlichting geven en/of lesmaterialen maken of gebruiken, zodat de rol van mannen en jongens hierin nog beter verankerd kan worden. De opzet is zeer interactief, met veel ruimte om ook van elkaar te leren. Aanmeldingen graag uiterlijk 29 september via orange@unwomen.nl.  

    Filmavond met ShortsTV en Olcay Gülsen op 25 oktober 

    Op 25 oktober is al een prachtig event als opwarmer naar de campagne toe. De clubs in Leiden zullen in samenwerking met UN Women en ShortsTV een filmavond organiseren in het stadhuis van Leiden, met korte films rond het thema medestanders en een debat, onder andere met de makers van de films en met Olcay Gülsen. Olcay zal op deze avond ook een video tonen, ter gelegenheid van de lancering van een speciale lipstick voor de campagne, waarvan alle opbrengst naar het Trust Fund to End Violence gaat. ShortsTV komt met een professionele filmcrew opnamen maken op de avond, die op 11 december op ZiggoTV wordt uitgezonden. Wil jij er ook bij zijn? Mail dan naar otw.leiden@gmail.com.  

    Korte films te gebruiken voor jullie event 

    Ook andere clubs en organisaties kunnen gebruik maken van de korte films van ShortsTV. Er zijn tien verschillende films geselecteerd voor de campagne, die in november ook te zien zullen zijn op het kanaal van ShortsTV. De films duren een kwartier tot een half uur ieder, en zijn zeer geschikt om een discussie over te voeren nadien. Een korte beschrijving van de films is hier te vinden op de Drive:  https://docs.google.com/document/

    Als je interesse hebt in de films, stuur dan een mailtje naar orange@unwomen.nl. Wij sturen dan een Vimeo link naar je op, zodat je de films kunt bekijken en kiezen welke jij wilt gebruiken. Als je een keus hebt gemaakt brengen wij je in contact met ShortsTV, en zullen zij de films aanleveren in het format dat jullie nodig hebben (dat verschilt per projector/ scherm).  

    De Tony’s Chocolonely repen zijn weer beschikbaar! 

    Het heeft even geduurd, maar het goede nieuws is dat Tony’s Chocolonely weer de prachtige en heerlijke speciale limited edition Orange the World repen zal maken! De repen worden dit keer geleverd in doosjes van 15 stuks. Ze kosten €3,29 per stuk (de normale winkelprijs), dus voor een doosje van 15 stuks is het €49,35. Bestellen kan dit keer via UN Women NL. Stuur daarvoor een mailtje met hoeveel dozen je wilt hebben en het bezorgadres naar orange@unwomen.nl. Dan krijg je een factuur toegestuurd en worden de repen voor de campagne start bezorgd op dit adres. Let op; bestellingen moeten uiterlijk 1 november binnen zijn.  

    Communicatierichtlijnen – influencers en bekende Nederlanders 

    Zoals ook in de vorige update aangestipt zijn er, nu de campagne steeds groter wordt, een aantal communicatierichtlijnen afgesproken tussen de Unie van Soroptimistclubs, Zonta en UN Women. Als je deze nog niet hebt doorgenomen, doe dat dan nog even. We merkten dat het nog niet altijd goed gaat met de afstemming, zoals bijvoorbeeld dat het kantoor van Mariette Hamer is benaderd door diverse clubs afzonderlijk van elkaar, terwijl de afspraak is dat het benaderen van nationaal bekende mensen centraal gebeurt. Dus heel fijn als iedereen goed op de hoogte is van de afspraken, zodat we een gezamenlijke boodschap uitdragen en naar buiten een geheel vormen. In de richtlijnen staat ook meer informatie over het gebruik van logo’s en elkaar noemen in uitingen, onder andere in de pers. De richtlijnen zijn hier te vinden:  https://docs.google.com/document/

    We horen het uiteraard graag als jullie suggesties hebben voor bekende Nederlanders of influencers die we kunnen benaderen voor de campagne, of als jullie zelf mensen kennen. Deze kunnen naar Noemi Prent gestuurd worden; n.prent@unwomen.nl.  

    A group of people posing for a photo

Description automatically generated

    Voetbalclubs en andere sportclubs 

    Dit jaar willen we ook graag sportclubs meer betrekken bij de campagne. Heel mooi als jullie lokale sportclubs kunnen wijzen op de campagne en de toolkit voor hen op de website: https://orangetheworld.nl/toolkits/sportorganisaties/  

    Daarnaast willen we graag zoveel mogelijk clubs die in de Keukenkampioendivisie voetballen vragen om medestanders te worden en zich uit te spreken rond de campagne, in navolging van FC Emmen en Telstar. We zijn van plan om hen binnenkort een uitnodiging te sturen, om hen te vragen of zij op een poster willen verschijnen, op sociale media willen posten en wellicht aandacht aan de campagne willen besteden op 11 december.  

    Heb je contacten bij een club bij jullie in de buurt? Laat het ons weten via l.pruijs@unwomen.nl! Liesbeth Pruijs coördineert de contacten met KNVB, NOC*NSF en nationaal spelende teams. Dan gaan de contacten niet door elkaar lopen.  

    Gepersonaliseerde #medestander posters 

    We kregen nog wat vragen over de gepersonaliseerde posters. Op de vernieuwde website kunnen de standaard posters en de posters van bekende mensen gedownload worden door iedereen die dat wil. We hopen daar binnenkort meer posters van bekende Nederlanders en influencers aan toe te voegen, onder andere Mariette Hamer.  

    Voor het ontwerp voor een gepersonaliseerde poster vragen we aan gemeenten en bedrijven €50, en aan clubs €15. Je kunt een poster ontwerp heel makkelijk bestellen met een mailtje naar orange@unwomen.nl, met in bijlage een (scherpe) foto en eventuele logo’s die erbij moeten. Je krijgt dan binnen een week de poster in printbare en afdrukbare vorm toegemaild, samen met een factuur. Mocht je meerdere posters willen vanuit dezelfde club, dan kunnen we daar uiteraard een aparte prijsafspraak over maken. Geef dit dan even aan in de mail.  

    Inventarisatie lesmaterialen en trainingen 

    Inmiddels is een slag gemaakt om de website www.geweldtegenvrouwenmelden.nl, die we in 2020 hebben gelanceerd in het kader van de campagne, te updaten. De informatie over meldpunten en hulporganisaties is gecheckt bij deze organisaties, zodat iedereen die hulp nodig heeft accurate informatie kan vinden. Daarnaast is een nieuwe categorie toegevoegd; een inventarisatie van lesmaterialen en trainingen. Verschillende soorten organisaties en doelgroepen kunnen daar vinden wat het aanbod is voor hen. Heb je suggesties voor trainingen of materialen die daar nog niet in staan? Stuur ons dan een tekstje dat we op kunnen nemen op de site, naar orange@unwomen.nl.  

    Energiecrisis en WK voetbal 

    De campagne vindt dit jaar plaats in de context van oorlog in Oekraine, inflatie, koopkrachtverlies en energiecrisis. Ook valt het WK voetbal in Qatar in dezelfde periode. Overigens allemaal zaken die geweld tegen vrouwen verergeren; vrouwen worden vaak slachtoffer van seksueel geweld in tijden van oorlog, geweld achter de voordeur neemt toe in tijden van crisis en financiële zorgen, en onderzoek wijst uit dat geweld tegen vrouwen ook toeneemt rond voetbaltoernooien, met name als het eigen team verliest…  

    Om rekening te houden met de energiecrisis roept UN Women dit jaar voor de wereldwijde campagne niet op tot het verlichten van gebouwen of objecten. In Nederland kunnen gemeenten en provincies hier zelf een keuze in maken. Als een gebouw of object sowieso al verlicht wordt met LED lampen kost dit weinig energie en is dit gemakkelijk in oranje te zetten en is oranje uitlichten dus geen probleem. Als dit er niet is kunnen zij als alternatief de Orange the World vlag hijsen. Deze is te bestellen via https://stuntvlaggen.nl/orange-the-world Bestellingen die voor 20 oktober binnen zijn hebben de vlag zeker op tijd in huis.  

    Wat betreft het WK voetbal; goed om er rekening mee te houden dat Nederland op 25 november een wedstrijd speelt om 17.00. Ook speelt Nederland op 29 november om 16.00. Mocht Nederland door zijn, dan kunnen er wedstrijden zijn op 3 december 16.00 of 4 december 20.00. De kwartfinales zijn op 9 en 10 december.  

    We zullen vanuit nationaal een aantal social media visuals maken om de Orange the World campagne te linken aan het WK. Heel mooi als die door jullie geliked en doorgepost kunnen worden! 

    Communicatiemiddelen in de planning  

    Een deel van de communicatiemiddelen is al op de Drive te vinden, of kan worden gedownload van de nieuwe website. Er staan nog een aantal andere materialen in de planning, die in de komende tijd zullen verschijnen: 

    • Een sociale media frame – komt begin november beschikbaar 
    • Een voorbeeldpersbericht  
    • Nieuwe materialen in de toolkits, zoals een boekenlegger 
    • #Medestander posters met nationale bekende Nederlanders 
    • Sociale media planning – op de Drive 
    • Lijst met boekentips in samenwerking met Atria 
    • Standaard powerpoint voor voorlichting over de campagne 

    Deadlines en data 

    • 29 september – deadline aanmelding Training Emancipator 
    • 20 oktober – deadline bestellen Orange the World vlaggen 
    • 1 november – deadline bestellen Tony’s Chocolonely repen 
    • 9 oktober 10.00 tot 17.00 – Train de Trainers Training Emancipator 
    • 11 oktober 10.00 tot 11.00 – webinar speciaal voor gemeenten en provincies 
    • 20 oktober 9.30 tot 10.30 – webinar speciaal voor bedrijven 

    Gemeenten en provincies krijgen een uitnodiging voor het webinar als zij zich als deelnemend of geïnteresseerd hebben gemeld bij orange@unwomen.nl. Fijn als jullie je gemeente kunnen aansporen zich te melden als zij dit nog niet hebben gedaan. Bedrijven die geïnteresseerd zijn kunnen zich ook melden en krijgen dan de uitnodiging en link naar het webinar voor hen.  

    • 25 oktober 19.30 – Film event ShortsTV in Leiden 
    • 25 november 19.00 – aftrap campagne in Almere 
    • 10 december – afsluiting campagne in Utrecht 
    Delen op social-media: