WBTwat?

18-04-2021

WBTwat?

Op 1 juli a.s. zal de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen in werking treden. Leden en penningmeesters van besturen van clubs die ook in andere besturen zitten kunnen daar mogelijk al van gehoord hebben en misschien zijn ze al met voorbereidingen bezig, maar we hebben in ons laatste open deurtje met wat penningmeesters gemerkt dat vele van jullie er nog in het geheel niet mee bezig zijn of dat er spookverhalen de ronde doen over aansprakelijkheid. Dat is helemaal niet erg, want we zullen jullie zo spoedig mogelijk laten weten hoe jullie het aan kunnen pakken.



    Het komt er op de korte termijn op neer dat de clubbesturen vóór 1 juli enkele procedures door moeten spreken en in een vergadering van de club moeten vaststellen. Die procedures hebben vooral te maken met wat in het algemeen “goed bestuur” heet. Daaronder vallen in ieder geval procedures rondom het beheren van de financiën, ook wel vormgegeven met het “4-ogen principe”. Het kan tegenwoordig niet meer zo zijn dat een penningmeester in haar eentje een bankrekening beheert, zonder dat een ander meekijkt wat zich daar afspeelt. En dat dan ook vaker dan dat een kascommissie dat eens per jaar doet. Verder moeten er afspraken komen over de besluitvorming in het bestuur, zeker als dat te maken heeft met besluiten over financiën of het aangaan van verplichtingen.

    Na 1 juli is er 5 jaar de tijd om de statuten aan te passen aan de nieuwe afspraken. Algemeen wordt geadviseerd daarmee te wachten totdat volgend jaar de noodwet die digitaal stemmen mogelijk maakt definitief is geworden. Dan kunnen die laatste wijzigingen ook nog meegenomen worden.

    Als unie zullen we de samenwerking aangaan met een organisatie die voor heel veel verenigingen en stichtingen het toepassen van deze WBTR ondersteunt. Via hun site kun je een stappenplan volgen om alles op orde te maken. Een pakket kost € 120,- . Je kunt op de site zien wat je daarvoor krijgt. https://wbtr.nl/deelnemen/ Er zit o.a. een juridische helpdesk bij en instructievideo’s. Je bent natuurlijk niet verplicht om dit zo te doen. Als je een notaris en/of accountant in je club hebt die het voor jullie wil doen, dan kun je daar natuurlijk ook mee aan de slag gaan. We hebben diverse opties bekeken en als unie kwamen we op deze oplossing uit als meest adequate voor een redelijke prijs.

    Binnenkort zullen we de site van WBTR voor de soroptimisten specifiek inrichten. Zodra die klaar is krijgen jullie daarover bericht en kunnen jullie ermee aan de slag.

    In de loop van het najaar zullen er mogelijk nieuwe richtlijnen uit SI Europe komen omtrent onze statuten in de unie en voor de clubs. We zullen dan modelstatuten opstellen waarmee alles gedekt wordt en jullie adviseren over de definitieve procedures daarvoor. Maar vóór 1 juli moet je dus je interne procedures wél op orde hebben om geen risico’s te lopen.

    Als je in deze tussentijd een groot project gaat opzetten met één of meer clubs, waar je een aparte nieuwe stichting voor opricht, dan moet je zorgen dat je in die statuten wel direct voldoet aan de nieuwste eisen om geen risico’s te lopen, zeker als je van plan bent een stevig bedrag te gaan ophalen. Zie daarvoor ook https://www.soroptimist.nl/intranet/download/200123_samenwerking_landelijke_projecten-pdf/ (eerst inloggen)

    Als je op korte termijn nog vragen hebt hierover kun je terecht bij de gouverneurnienke@soroptimist.nl of ga te rade bij een accountant, financieel expert of notaris uit je (naastliggende) club. Of wacht nog even de instructies af. Ook op youtube en op internet zijn diverse sites te raadplegen als je nu al meer wil weten. Zoek dan op “WBTR”.

    Delen op social-media: