Ministers Kaag en van Engelshoven en burgemeester Marcouch van Arnhem gaven op 25 nov met een korte online boodschap over het belang van het stoppen van geweld tegen vrouwen, de aftrap voor de 16 daagse Orange the World campagne 2020.
Via deze link kun je de bijeenkomst terugkijken: https://vimeo.com/481632009. Actiedagen die zijn ingericht rond de thema’s Stop Geweld tegen vrouwen, Help Melden en een petitie voor overheidsinzet op Laagdrempelig Melden en Gepaste Hulp. De twee SI clubs in Arnhem trekken de verworven aandacht door met de tentoonstelling “Kunst uit Geweld”, webinars, een film en verlichte gebouwen Intussen werden elders in het land oranje lichten ontstoken en vlaggen gehesen door leden van B&W of Gedeputeerde Staten. In Noord Holland Noord hebben de gemeenten de koppen bijeen gestoken en wordt een groot online evenement georganiseerd voor alle inwoners en professionals van Noord-Holland.
Waar de gemeente niet betrokken is, zijn clubs actief. Zij hebben bedrijven en instellingen bereid gevonden mee te doen en/of organiseren zelf een (online) evenement, roepen op tot ondertekenen van de petitie en zijn druk met posters plakken en flyeren. Daardoor staat de teller inmiddels op ruim 170 gemeenten en 9 provincies waar de campagne zichtbaar, hoorbaar en voelbaar is. In Haarlem, Vlaardingen, Leiden en Wageningen kan het vrijwel niemand ontgaan dat gebouwen oranje zijn aangelicht. In veel Friese steden “struikel je” over de oranje graffiti: een creatieve actie die op meerdere locaties is overgenomen. In heel Nederland worden repen “Break-the silence” chocolade gedeeld ( zo’n 8.000 verkocht), mondkapjes gedragen (ruim 3000 verkocht), kaarsen ( 227 verkocht) gebrand en lantaarns in ramen gezet. Ook BN-ers steunen onze HELP MELDEN actie: zo heeft club Alkmaar Karin Bloemen bereid gevonden om mee te werken aan een filmpje.
Teveel om op te noemen én we hebben vast nog niet alles centraal in beeld. De meeste clubs hebben al contact met lokale kranten en zijn actief met sociale media. Het SMS team staat klaar om er nog bredere bekendheid aan te geven de acties. Meld daarom jullie acties bij de webmaster van de Unie, webmaster@soroptimist.nl, met foto én een korte beschrijving of zet deze op de website bij de In Acties. Ook kun je zelf foto’s uploaden op de drive https://drive.google.com/drive/folders/1pgEEDHWcF1XGqg_nvPBL_grfcufOrzQu?usp=sharing
En vergeet niet nog meer mensen te wijzen op de petitie. Die heeft al een mooi aantal handtekeningen, maar er kan nog meer bij.https://www.orangetheworld.nl/petitie-orange-the-world-2020/
Een paar berichten van clubs die speciaal voor Orange the World en het Trustfund Actie-artikelen ontwikkeld en/of verkocht hebben: (LET OP: dit is zeker geen compleet overzicht!).
Naast pins en armbandjes, en uiteraard de STOP geweld vlaggen zijn, zijn er tal van andere items besteld en geleverd.
Club Arnhem en Arnhem Oost: werken nauw samen met de Zonta. Arnhem host de aftrap van de ministers op 25 november. Ze organiseren een buitenexpositie (ook in verband met Corona en laagdrempelige toegankelijkheid en groot bereik) ‘ Kunst, gerelateerd aan geweld’. Op billboards van 1,6 x 1,2 meter zijn foto’s van kunstwerken van de Stichting ‘Kunst uit geweld” afgedrukt. Oprichtster Esther Veerman van de stichting en zelf slachtoffer van huiselijk geweld, maakt kunst, om trauma’s te kunnen verwerken. Ze heeft contact gezocht met lotgenoten, en zo is een stichting en site ontstaan met veel werken en verhalen, om aandacht te vragen voor het onderwerp en het bespreekbaar te maken.
Het wordt opgesteld (7 panelen) op het grote plein voor het filmhuis Focus. Daar zal ook op 8 december een film getoond worden over huiselijk geweld met een discussie met Esther Veerman.
De expositie zal te zien zijn vanaf 25 november 12uur, tot en met 10 december.
Door de verkoop van 150 paraplu’s is het, dankzij de hulp van veel Soroptimisten, gelukt om de expositie mogelijk te maken en grotendeels te financieren.
Club Wageningen heeft 315 led lantaarntjes verkocht. Niet alleen kleuren vijf markante locaties in Wageningen Oranje, maar zullen er ook oranje lichtjes achter het raam bij velen de actie ondersteunen ! De opbrengst van de actie is ca 1.500,— dankzij gemeente subsidie, sponsoring van service apotheek Wageningen en Bennekom en natuurlijk de bijdrage van mensen die het lampje hebben gekocht. Dit gaat naar het Orange Trust Fund en safe streets Wageningen.
Club Bussum: Er zijn dit jaar 227 Orange the World Kaarsen verkocht. De opbrengst daarvan voor het Orange Trust Fund is ruim € 725. Op 15 november waren er 7.800 repen verkocht. Bestellen kan nog tot eind van de maand en er komen ook nog orders binnen. De opbrengst voor het Orange Trust Fund tot nu toe is ruim € 12.000.
Stichting Serviceprojecten.nl: Er zijn er tot nu toe 3000 mondkapjes verkocht: dus in ieder geval gaat er € 1000,- naar de drie organisaties. Het Orange Trust Fund, Fier en Moviera zullen hier al blij mee zijn, maar we gaan door tot 10 december en hopen op meer!
Friesland Zuidwesthoek trapte de campagne af met een Graffiti-on-the-floor actie op zondag 22 november en verkocht daarvoor 100 herbruikbare sjablonen 60×60 cm met HELP MELDEN
Club Almere: heeft een activiteitenkalender voor deze periode die blaakt van ambitie en inzet. Tal van oranje producten bieden zij te koop. De club biedt verschillende soorten sjaals aan, en de Orange armbandjes die o.a. ook via het VVV en marktkramen in het stadhuis, bloemenzaken en supermarkten hun weg vinden. Een indoorski-baan is ingezet voor de verkoop van mondkapjes en buffs, en ook de zeeppompjes vinden aftrek. Volgende week barsten ze los op alle sociale media kanalen, wat de verkoop zeker ten goede zal komen.