Werkconferenties 2020 zeer geslaagd.

22-11-2020

Werkconferentie november 2020.

Het was wel even wennen: zoom als middel om de altijd zo inspirerende werkconferentie toch inhoud te geven.



    31-10-2020 Bestuurstraining

    Op 31 oktober werd de spits afgebeten van een door corona geheel omgebouwde Werkconferentie. En tijdens de voorbereidende werkzaamheden kwam het idee op om de bestuurderstraining dan gelijk mee te nemen. Lang leek een hybride (online en fysiek) tot de mogelijkheden te behoren, maar uiteindelijk werd het geheel online.
    Deze eerste zaterdag stond de bestuurderstraining centraal. Past president Nienke Feenstra en  vice-president Lotta van Uchelen leidden een 70-tal deelnemers soepeltjes door de aanmeldingsprocedures en de agenda.

    Van half tien tot half elf was er een plenair deel, waarin de deelnemers werden bijgepraat en uitgedaagd over de vraag hoe je als bestuurder de club kunt verbinden en je doelen kunt bereiken. Ter voorbereiding kregen de deelnemers enkele Youtubefilmpjes voorgelegd, die ook nu nog te bekijken zijn. Ze geven inzicht in hoe je kunt besturen, welke vaardigheden van belang zijn en hoe samen te werken in een team:
    https://www.youtube.com/watch?v=vXFLULv6fyk
    https://www.youtube.com/watch?v=Umomu_aDQ4w&t=12s
    https://www.youtube.com/watch?v=vrCHG-S0nyY

    Verder kregen de deelnemers een overzicht van wat het Soroptimisme te bieden heeft en waar online meer informatie te vinden is, zoals de Duurzame Doelen van de VN, waar wij ons aan hebben verbonden met daaraan gekoppeld het thema van de huidige SI-president: Road to Equality. Maar ook wat er gebeurt binnen SI Europe en onze internationale ambities. De presentatie van de bestuurstraining is terug te vinden in de infotheek op de website.

    Het tweede deel was opgesplitst in workshops ingedeeld naar de bestuursfunctie (penningmeester, secretaris, ppi en (vice-) president). Er waren tips&tricks en er werden best practices uitgewisseld. Binnen de presidentsworkshop was er aandacht voor het werven van nieuwe leden in coronatijd en verbindende clubbijeenkomsten ondanks de lockdown. Ook was er aandacht voor diversiteit, het binnenhalen van leden met een diverse achtergrond. Dit onderwerp krijgt speciale aandacht van het Uniebestuur: er komt een strategisch actieplan om vrouwen met een diverse achtergrond te interesseren voor het Soroptimisme.

    Bij de PPI konden leden van deze commissie meer horen over de werkzaamheden, die zijn ook te vinden in de infotheek, onder Programma en Pleitbezoring. De PPI-er zorgt er voor dat de missie én het feit dat de clubs  deel uitmaken van een wereldwijde organisatie met een belangrijke status op hoog niveau bij de UN, onderdeel zijn van het programma van de club.  De deelnemers kregen handzame tips hoe de rol ingevuld kan worden.

    Bij secretarissen gaven Christien Reeling Brouwer (webmaster) en Mariken Koole (bestuurssecretaris) een interactieve inkijk in het werk van een clubsecretaris. Het handboek voor clubs (ook te vinden op de website) werd globaal doorgenomen. De focus lag vooral op de ledenadministratie (wanneer moet je wat doen en hoe), de website, de webshop, communicatie, mail, statuten en archivering

    Ook was er veel animo voor de whatsapp groepen per bestuurdersfunctie om de uitwisseling voort te zetten.

    Helma Coolman

    7-11-2020 workshop ‘Orange the World,’ door Ineke Mastenbroek en Jiska Vijselaar.

    Het was wel even wennen: zoom als middel om de altijd zo inspirerende werkconferentie toch inhoud te geven.  De eerste die ik volgde, was de workshop ‘Orange the World,’ door Ineke Mastenbroek en Jiska Vijselaar. Veel informatie over de stand van zaken qua deelnemende gemeenten, speciale producten van clubs, omgang met de pers en hoe social media te gebruiken voor maximale aandacht voor de actie.  Knap om in korte tijd zoveel informatie over het voetlicht te krijgen. Inspirerend was de uitwisseling van super tips door de diverse clubs, o.a. die speciale Orange the World reep van Tony Chocolonely in elk voedselbank pakket, zoek de samenwerking met andere clubs, probeer de eigen pr-afdelingen van de gemeentes te stimuleren.

    7-11-2020 workshop: ‘Is dit Instragrammable?’ door Lonneke Mertens.

    Na een korte pauze door naar de volgende workshop: ‘Is dit Instragrammable?’ Over beeldvorming en beïnvloeding, gepresenteerd door Lonneke Mertens. Na een algemene inleiding speciale aandacht voor Soroptimist.nl op Insta, met foto’s en verhalen over sterke vrouwen en meisjes die gaan voor gelijke rechten. Lonneke leerde ons kijken naar de uitstraling van een beeld. Kracht? Overtuiging? Kun je je met het beeld identificeren? Welke associatie wil ik laden? You can’t be what you can’t see. Zoom bleek een ideaal medium om de kracht van het beeld inzichtelijk te maken.

    21-11-2020 workshop ‘SOS support over Sorpreneur!’ door Nicolet Zwart.

    Twee zaterdagen later was daar de workshop ‘SOS support over Sorpreneur!’ Een workshop van Nicolet Zwart. Met hilarische voorbeelden bracht zij vooroordelen over de vrouwelijke ondernemer in beeld, zoals vrouwen hebben kleine bedrijfjes, en die bedrijfjes zijn hobby-achtig. Haar presentatie stemt tot nadenken over verbreding van je kijk op ondernemerschap als Soroptimist. Inspirerend vind ik haar uitspraak: ‘ik geloof niet in diversiteit en inclusiviteit, ik geloof in deelname. Met de presentatie van vooroordelen als ‘ondernemers zijn op geld belust’ en ‘ondernemers zijn oppervlakkig’ werden de deelnemers uitgenodigd tot bewustwording van hoe het vrouwelijk ondernemerschap. Verfrissend.

    21-11-2020 workshop ‘Ledenwerving: waarom en hoe.’ door Marline Tjeenk Willink

    Door naar de workshop ‘Ledenwerving: waarom en hoe.’ Bijeengehouden door Marline Tjeenk Willink. Met een  voordracht van Talitha ten Houte de Lange en regio coördinator van de CCL (Commissie Club en leden, opvolger van de Extension Commissie) werden we voorgelicht over drie risicofactoren voor het voortbestaan van een club: je hebt minder dan 20 leden, je hebt  vooral 70+ leden, en je leeftijdsopbouw is onvoldoende onderbouwd met jongere leden. Doel van de Unie: over 5 jaar 2000 leden erbij. De meest actieve leden overigens zijn tussen de 50 en 70 jaar. Hierna werden we in groepen van telkens 4 Sorren ingedeeld  om na te denken over de vraag: hoe ziet jouw ideale club er uit? Door deze opzet was er contact met leden van andere clubs mogelijk. Zo leuk om mee te maken dat je elkaar niet kent maar praat alsof je elkaar al jaren kent.

    De workshops zijn te volgen bij de downloads op intranet.

    Marga Akkerman

    14-11-2020 workshop Mentoring door Mathilde Maas Kuper

    “Ik had meerdere uitglijders kunnen voorkomen als ik eerder een mentor op een bepaald gebied had gehad”. Een kernachtige uitspraak bij de start van deze workshop mentoring, waar met 32 deelnemers geïnspireerd is gesproken, deels interactief in kleinere breakout-rooms, over mentoring.
    Via een korte poll blijkt dat 75% van de deelnemers aan deze workshop JA antwoordt op de vraag of we Mentoring actief gaan oppakken. Soroptimisten hebben een enorm netwerk met ervaring op tal van terreinen. Mentoring zit in ons bloed, in ons DNA: Educate, Enable, Empower to lead. De vraag om hier meer mee te doen komt ook vanuit de clubs.

    Naast het intensievere Benelux Mentoring Programma en de mentoring binnen clubs voor nieuwe leden, wordt nu een start gemaakt met laagdrempeligere mentoring tussen Soroptimisten. Waarbij dat niet alleen tot professionele vragen beperkt hoeft te blijven, elke empowermentvraag is welkom. 
    Mentoring kan ook een pluspunt zijn om jonge leden te werven, binden en boeien. 
    Al tijdens de workshop wordt een MatchMakersgroep gestart om zo vraag en aanbod te kunnen koppelen tussen leden van alle clubs.

    We gaan hier meer van horen in 2021 en zeker als velen gaan mee doen!  

    14-11-2020 workshop Kansen in de nieuwe werkelijkheid door Ria Luitjes

    37 Deelnemers dompelen zich onder in de brede wereld van de digitale online platforms, van LinkedIn, Facebook, Twitter, tot Snapchat, Tiktok maar ook What’s App. Met Social Media wordt dan bedoeld, het gesprek dat we online voeren tussen mensen. De platforms die we hiervoor  gebruiken zijn alleen de technische tool. In dit online gesprek vergroten we onze zichtbaarheid door te vertellen over het verschil dat wij als Soroptimisten maken. Wist je dat we bijvoorbeeld via LinkedIn 3,4 miljoen professionele vrouwen kunnen bereiken? Dat begint bij jou, door in elk geval ergens in je profiel te vermelden dát je Soroptimist bent, door updates te liken, of beter nog te reageren. Door het verhaal te vertellen wat we doen, het verschil dat we maken, op een authentieke manier, gaan mensen ons volgen, vertrouwen en bouwen we een connectie op.
    En dat begint bij jou en bij je club.

    Er is veel betrouwbare content te vinden op de website en de social media platforms van de Unie. Volg en deel dit  met jouw eigen netwerk, voeg altijd een persoonlijke noot toe waarom jij dit belangrijk vindt.
    Luister ook naar wat anderen te zeggen hebben over de doelen die wij ook nastreven. Zoek bijvoorbeeld eens op ‘geweld tegen vrouwen’; je zult verbaasd zijn over de diversiteit aan vrouwen én mannen die dit ook belangrijk vinden en waar onze boodschap aansluiting vindt. 

    Delen op social-media: